Voorkomen is beter dan genezen

Om uw dier in topconditie te houden, is het belangrijk om aandacht te besteden aan voeding en gezondheid. Juist op het moment dat uw dier niet ziek is. Want een dier dat een gezonde leefstijl heeft, wordt minder snel ziek en herstelt in ieder geval sneller.
Wat kunt u, naast de jaarlijkse gezondheidscontrole, doen om uw dier gezond te houden?

Geef de juiste voeding

RAW voeding

Voor honden en katten adviseert Dierenkliniek Dukenburg Sanimed diervoeding. Deze brokken bevatten alleen hoogwaardige, natuurlijke ingrediënten. Er zijn geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen toegevoegd. Honden en katten genieten van de échte smaak!
Daarnaast is er voor iedere levensfase een geschikte voeding verkrijgbaar. Uw hond en kat krijgen zo altijd de juiste brokken, die passen bij hun leeftijd.
Ook voor speciale dieetvoeding van Sanimed en voor rauw vlees diervoeding kunt u bij ons terecht.

Honden en vooral katten zijn echte vleeseters. Hun gebit en maag-darmstelsel zijn gemaakt om dierlijke eiwitten te verteren. Met RAW vleesvoeding kunt u ook huishonden en -katten zo natuurlijk mogelijk voeden. Dit is een veilige, verse vleesvoeding, die in een aantal varianten verkrijgbaar is. En ook te geven bij verschillende aandoeningen en ziektes.
Wilt u overstappen op (rauwe) vleesvoeding of dit in combinatie met brokken gaan geven? Neem dan gerust even contact met ons op. Wij vertellen u graag over de voordelen en kunnen u helpen bij de overstap van (gedeeltelijk) brok- naar vleesvoeding.

Wilt u diervoeding bestellen en/of laten bezorgen? Dat kan!

Honden

Een jaarlijkse vaccinatie tegen de ziekte van Weil en kennelhoest blijft altijd nodig.

Katten

Bij sommige katten is bloedafname niet goed mogelijk. Titeren is dan een te grote belasting voor het dier. In dat geval adviseren wij de kat na de gezondheidscontrole gewoon te laten vaccineren.

Vaccineren of titeren

Haal de jaarlijkse vaccinatie

Periodiek vaccineren is belangrijk om uw huisdier te beschermen tegen gevaarlijke, besmettelijke ziektes. Maar wist u dat dit niet altijd nodig is?

Net als bij mensen, maken dieren antistoffen aan na vaccinatie of het doormaken van een ziekte. In sommige gevallen heeft een dier dan nog voldoende bescherming in zijn lichaam en is een nieuwe vaccinatie nog niet nodig.

Dit kunnen we bepalen door een beetje bloed af te nemen. Dat noemen we titeren. Meten we voldoende antistoffen? Dan krijgt uw hond of kat de komende drie jaar geen zogenoemde cocktailvaccinatie.

Wilt u meer informatie over het laten titeren, zodat u een bewuste keuze kunt maken? Lees er hier meer over. Of bel naar de praktijk. Wij helpen u graag: 024-3449449

Honden

Katten

Denk aan ontworming

Honden en katten kunnen last hebben van wormen. Deze leven in het lichaam van uw huisdier en nemen daar voedingsstoffen op die uw huisdier zelf nodig heeft. Of ze verstoren belangrijke lichaamsfuncties. Daarnaast kunnen wormpjes ook overgebracht worden op mensen en dan met name kinderen. Reden genoeg dus om uw huisdier met regelmaat te ontwormen.

Puppy’s moeten met 2, 4, 6 en 8 weken ontwormd worden. Daarna iedere maand tot ze een half jaar zijn. Bij een volwassen hond is 4x per jaar ontwormen voldoende.

Let op: Voor honden die wonen in een gebied waar vossenlintworm voorkomt (Zuid-Limburg en Oost-Groningen) en voor jachthonden geldt een advies op maat. Vraag ons ernaar.

Kittens moeten met 3, 5 en 7 weken ontwormd worden. Daarna iedere maand tot ze een half jaar zijn. Bij een volwassen kat is 4x per jaar ontwormen voldoende.

Let op: Voor katten die buiten komen en direct contact hebben met soortgenoten (en hun ontlasting) en katten die prooidieren of slakken eten, geldt een advies op maat. Dat geven wij u graag.

Het Huisdier Gezondheidsplan

Wilt u de kosten voor preventieve zorg spreiden over het hele jaar? Kijk dan eens naar ons Huisdier Gezondheidsplan. U komt dan direct in aanmerking voor meer voordeel.